Leta i den här bloggen

söndag 4 mars 2018

Therese Uddenfeldt i Idevärlden

Detta program sänds på bästa sändningstid, klockan åtta söndagskvällar, och har alltid varit ett i mina ögon mycket suspekt program. Att så är fallet bevisades återigen i kvällens program. Therese Uddenfeldt hävdade sin tes om oljan såsom den viktigaste energikälla vi har, att den resursen är begränsad och att vårt samhälle tömmer den och alla andra resurser i en allt ökande hastighet. Man behöver inte längre anstränga sig för att se facit av industrisamhällets framfart. Hon hade likt mig ganska mörk syn på mänsklighetens framtid.

Hon bemöttes då av två malkvarnar, Tomas Kåberger och Johan Kuylenstierna som framhöll att det snart kommer förnyelsebara energikällor i form av vind-, sol-, och biogas som alla nu har blivit så billiga att ta fram. Behöver jag nämna att både Kåberger och Kuylenstierna sitter i styrelsen för energimyndigheten. Kåberger ingår tydligen också Vattenfalls styrelse. Man kan lugnt säga att båda två tillhör etablissemanget. Båda är i bästa fall teknikoptimister och dessutom tydligen helt ovetande om hur vårt penningsystem är konstruerat?

Therese nämnde ju inte heller den stora elefanten i rummet, vårt skuldbaserade penningsystem och frågan är om detta var på grund av okunskap eller att frågan var förbjuden att diskutera? Jag har på andra vägar försökt få vetskap i detta, men inte fått något trovärdigt svar. Tyvärr har jag inte heller läst hennes bok och vet således inte mer än vad som sades i programmet.

Om jag ska säga min syn på saken så får jag väl återkomma till den i sammanhanget helt lysande boken, När Vinden Vänder, av Bengt Bodin. Per-kapita-arean odlingsbar mark vi har förfogande för vår livsstund här på planeten är i Europa i nuläget 70 gånger 100 meter och krympande i takt med befolkningsökningen. Denna yta ska räcka till allt har för oss. Mat, värme, resor, kläder osv. plus att den ska delas med alla de andra varelser som finns här på planeten. All konsumtion utöver detta är stöld av andras perkapitaarea eller konsumtion av lagrade resurser, punkt slut!

Man ska även komma ihåg att vi i vår moderna värld inte återför de resurser vi förbrukar av åkermarken.  Vi förlitar oss i stället till energikrävande konstgödsel och spolar ut slamvattnet i sjöar och hav, eftersom detta är för dyrt att till fullo rena. Detta nämndes inte heller i programmet och är troligen en minst lika viktig fråga som de koldioxidutsläpp förbränningen av olja orsakar.

Inga kommentarer: