Leta i den här bloggen

måndag 1 januari 2018

Batterifabrik

En ny fabrik för batterier ska visst bygga i Sverige, i Skellefteå närmare bestämt. Vindkraftens och solpanelernas elproduktion ska lagras i litium-jon batterier. Politikerna slår på stora trumman och tvåtusen nya löneslavar och således blivande skuldtagare ska anställas. Vi ska sluta använda olja och alla andra fossila bränslen inom tio år, vilket garanterat stämmer. Men att några litium-jon batterier ska rädda industrisamhället stämmer inte! Världens bilantal är inte konstant, den ökar med cirka tre procent per år och kommer således att ha dubblerats till år 2040. Då är inte lätta lastbilar eller tyngre fordon inräknade. Vad de ska drivas av vet jag inte, men World Economic Forum gör sina egna analyser. Att dessa är gjorda av ekonomer behöver väl inte påpekas:

https://www.weforum.org/agenda/2016/04/the-number-of-cars-worldwide-is-set-to-double-by-2040

Enligt artikeln ska:
Världens befolkning ska öka till 9,2 miljarder,
antalet personbilar ska nästan fördubblas till 2 miljarder,
antalet lastbilar ska dubbleras till 800 miljoner,
antalet flugna passagerarkilometer ska mer än dubbleras till 20000 biljoner passagerarkilometer,
och dessutom står det att PEAKOIL INTRÄFFADE 2005!

Visserligen står det att peakoil bara gäller Europa. Jag visste inte ens att Europa hade så mycket olja att det räknades in i de globala oljesammanhangen. Nordsjöoljan var ju inte mer än en piss i havet. Hur resonemanget går ihop begriper inte jag. Men förklaringen kommer lite längre fram i texten. Europa behöver ändå inte någon olja framöver. Vi ska bara göra tjänster år varann i framtiden. Det är sant att det står så, läs själva!

 Vidare står det att Kina ska köra sina bilar på bensin, medan Indien fördrar diesel. Se där, där försvann det fossilfri alternativet. Vad som ska driva flygplanen står inte, men jag vet att batteridrivna flygplan måste bli för tunga för att kunna flyga så de kräver långa sladdar. Om det finns någon driftig person läser detta, så bjuder jag på en ofelbar affärsidé, en kabelfabrik för flygplan. Denna kan ju lämpligen byggas i Västerås, som blev snuvat på batterifabriken.

Artikeln är skriven den 22 april 2016 så den första april är ju passerad. Då är det är inte att undra på att World Economic Forum säger att uppgifterna kommer från Buisness Insider. De måste ju ha någon med absolut trovärdighet bakom detta.




Inga kommentarer: