Leta i den här bloggen

torsdag 14 december 2017

Noam Chomsky

Jag tänkte bara tipsa om ett bra teve-program, "Noam Chomsky och den amerikanska drömmen". Programmet kan ses Svt-Play eller  som repris i Kunskapskanalen. Chomsky avslöjar saker jag inte hade en aning om, trots att jag läst flera av hans böcker.  Jag har inte skrivit så mycket på ett tag, mest beroende på mycket att göra och att ledig tid gått åt till att läsa ifatt en del böcker. Bland dessa vill jag  särskilt nämna Bengt Bodins bok "När vinden vänder". En mycket bra bok som handlar om de naturvetenskapliga begränsningar vi är hänvisade till. Boken finns att beställa via Exergiakademins hemsida.

Bengt vänder på begreppen genom att hänvisa till hur stor odlingsbar markbit varje människa har till sitt förfogande för sin överlevnad.  70x100 är vår lott om man delar odlingsbar areal med antalet själar och denna plätt då ska räcka till allt inklusive bilresor, flyg, mat, kläder, sjukvård, osv. All konsumtion utöver detta är från lagrade källor och således ändliga, även om de flesta av oss väljer att tro att så inte är fallet.

Vad gäller ekonomin har jag hittat vad jag tror är en ny stjärna i Lynette Zang. Hon står med båda fötter på jorden och är själv en omställare, samtidigt som hon har jobbat i den ekonomiska verkligheten på Wall Street. Hon verkar kort sagt veta vad hon pratar om. Finns på You Tube, än så länge. När väl statligt utgivna kryptovalutor slår igenom och alla pengar blir digitala lär väl sådana sidor som är kritiska till etablissemanget bli förbjudna. Jag läste om 1984 för ett tag sedan och det är skrämmande när man ser hur verkligheten alltmer liknar dikten.

Inga kommentarer: