Leta i den här bloggen

onsdag 28 juni 2017

Pilbågen

Jag ska be att få meddela att min pilbåge nu är klar. De problem som den tidigare drabbats av, är nu lösta. Som en blixt från klar himmel slog det mig hur att göra. Den är provskjuten under en längre tid, nu utan att gå sönder. Det har varit en svår nöt att knäcka men det känns nu härligt att ha konstruerat en av de absolut snabbaste pilbågar som någonsin funnits. Jag har inte kontrollerat med en kronometer, men jag har en mycket kraftig kompoundbåge att jämföra med.

Den går även förhållandevis enkelt att justera till olika dragstyrkor. Den går att göra helt av trä, allt utom ett par små avlastningsdetaljer. Det duger också med plåtbitar, benbitar eller ett par bitar av en PET-flaska. Den har tillverkats av ett i våra skogar vanligt växande träslag, utan att använda några avancerade verktyg. Såg, yxa, stämjärn, fil, hyvel och ett enklare lim är vad jag själv har använt.

Så bågen är äntligen färdig och solen lyser numera från en molnfri himmel. Eller, gör den det? Nej det är nu kommer vi till det verkligt svåra, hur att sälja den? Om jag offentliggör pilbågen utan patentskydd tar det max en vecka innan det kommer kopior och jag får noll för allt arbete. Om jag patentsöker den, måste jag låna pengar av något kreditinstitut lika Almi eller någon godtrogen bank för att klara av alla initialkostnader, marknadsföring reklam osv. När jag gjort detta tar det max ett år innan det kommer kopior i alla fall, vilket banken redan vet. Det är en mycket bättre affär för banken att i vår bubbelekonomi låna ut till ett hus och bli räddad av staten när bubblan brister.

Återstår då att sälja idén, men hur ska det gå till utan att ha något patent? Stora företag betalar inte för idéer, de stjäl dem. Diskutera inte med mig, jag vet av egen erfarenhet, jag har nämligen gjort uppfinningar förr. Sälja till ett litet företag då? Felet med dem är att de har inga några pengar, plus att de stjäl idéer lika väl som de stora.

Livet som uppfinnare är inte så enkelt som det kan verka. Den troligaste framtiden för min idé är att jag inte visar den för någon, utom för de av mina närmaste som är intresserade. Men om det är någon läsare som har ett annat uppslag så är den välkommen, Jag ser gärna att bågen kommer till bruk och jag kan tänka mig att sälja idén under kontrollerade former. Provskjutning under för alla parter säkrade former kan troligtvis anordnas utan att för den skull några hemligheter avslöjas.

3 kommentarer:

Farfar sa...

Glömsk är man och värre blir det. Jag glömde att bågen går enkelt att stränga av och på till skillnad mot en compoundbåge. Jag har varit med om två strängbristningar på min compoundbåge, båda har kostat mig nya glasögon. Nästa gång kanske det tar ögat också. Behöver jag tillägga att jag skjuter mycket sparsamt med den.

Anonym sa...

Grattis Farfar
Jag har under hela denna tid med intresse följt ditt arbete med pilbågen och iblan hejjat på lite. Vet hur knepigt det kan vara för uppfinnare (tänker t.ex. på Håkan Lanz) att få betalt och inte bli bestulen.

Hoppas verkligen att det löser sig på något sätt med det kommersiella. En lite mer "modern" idé (men kanske inte så lockande) är att döpa den efter dig. Visa gratis på youtube exakt hur man gör den och hur bra den fungerar och få rättmätig cred. Sedan tjäna pengar på att föreläsa eller vara expert på kreativt (och mödosamt) tänkande. Önskar dig all lycka till och hoppas verkligen att den kommer ut på något sätt. Jag är extremt nyfiken :)

Farfar sa...

Tack så mycket för omtanken! Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska gå vidare. Andra uppfinningar jag gjort har jag nästan alltid sökt patent eller mönsterskydd på och sedan försökt sälja dem vidare. Men i detta fallet tror jag inte jag skulle orka med vare sig kostnaden eller det arbete som patentsökningen och särskilt då marknadsföringen innebär.

Men det är ingen dum idé att lägga upp en film på Youtube där man provskjuter mot något känt mål, bara för att väcka intresset. Att skjuta mot en 2 mm,s plåt eller nåt sånt kanske? Jag har en del egentillverkade mycket tunga pilar, försedda med smidda stålspetsar. Det skulle även vara intressant att mäta upp utgångshastigheten. Jag ska även se om jag kan komma över en kronometer.

Jag återkommer så snart jag kan :)