Leta i den här bloggen

måndag 14 november 2016

Resurstaket

Ett enkelt sammanfattande är att penningsystemets krav på tillväxt har gjort att vårt samhälle nått resurstaket. Det är bara det att så få vill inse detta faktum. Allra minst gäller detta våra beslutsfattare. För dem hägrar tillväxten fortfarande trots att snart sagt vem som kan räkna ut att detta inte fortsätta. Världens tillväxt har drivits av en årligt ökande skuldsättning minst sedan Nixon släppte kopplingen till guld, den 15 augusti 1971. De resurser vår tillväxt baseras på, värdesätts bara till utvinningskostnaden men finns i ekonomernas fantasivärld i obegränsade mängder.

Själv gick jag som en av de första med i Omställning Sverigerörelsen omkring 2009. Jag trodde då på ett uppvaknande av de sovande massorna, köpte en gård och försökte väcka närområdets grannar. Tystnaden var och är fortfarande total. I stället betraktas man väl närmast som en domedagsprofet. Jag anser mig emellertid vara i gott sällskap. Charles Hall, Dennis Meadows, Richard Heinberg, Collin Champbell, Chris Martensen, Oscar Kjellberg, Björn Forsberg, för att nu nämna några av de som jag lärt mig mest av.

Så domedagsprofeternas skara växer, frågan är bara om detta går snabbt nog. Omställningsrörelsen för fortfarande en tynande tillvaro. Folket röstar fortfarande på dem som lovar mest. Istället får vi höra att vi ska ställa om till det fossilfria samhället enligt våra ej i termodynamik insatta politiker. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

För de som lära sig mer kan jag hänvisa till Charles Halls föreläsning här och enligt Collin Champbell inträffade fortfarande den billiga oljans peak 2005:

https://www.youtube.com/watch?v=u0SI1pQspm4


6 kommentarer:

Michael Thudén sa...

Japp, det kommer skita sig ordentligt!

Tack får dina snälla ord av av uppskattning!

Trump + Sanders = Sant?
https://youtu.be/bj65A5ksARM

Berra sa...

Politikerna lovar guld och gröna skogar bara för att få sitta vid makten och de sovande massorna sväljer det med hull och hår. Det är för jävligt rent ut sagt. Man kan fundera på vems fel det är. Är det elitens fel som inte vågar säga sanningen? Eller är det dom gråa massornas fel som inte vill höra sanningen. Ja, jag vet faktiskt inte. Jag tycker inte man ska behöva slå in förstånd i folks skalle men det verkar fan inte bättre.

Jag har sått ett tunnland höstvete som ser riktigt bra ut. Tror det kommer bli fina limpor till nästa vinter. Den övriga skörden tycker jag blev sådär i höst men vi kommer klara oss. En hel del brunröta på potatisen som jag sorterat bort nu. Vad äckliga sådana potatisar blir. I möra ska baggen dö iallefall.

Simma lugnt farfar.

Anonym sa...

The Euro Is Murdering Europe
http://journal-neo.org/2016/11/12/the-euro-is-murdering-europe/

Farfar sa...

Anonym: På tal om Eu så har en av dess psykon till skapare skakat rätt på hjärncellerna:

http://www.telegraph.co.uk/business/2016/10/16/euro-house-of-cards-to-collapse-warns-ecb-prophet/

Farfar sa...

Michael hoppas du fortsätter med dina analyser av världsläget, mitt i prick varje gång så du behövs.

Man skulle starta en ny blogg. Namnet skulle kunna vara med röven och en krita:)

Farfar sa...

Berra, tänk vad få människor det är som kan något idag. Men i maktens ögon finns de till för att konsumera och hålla igång skuldsättningsspiralen. Här är ett av Michael Hudsons senaste inlägg:

http://michael-hudson.com/2016/11/how-debt-makes-the-rich-richer/