Leta i den här bloggen

tisdag 16 februari 2016

Ekonomisk tillväxt skapar resurser?

Jag blev häromkvällen övertalad om att bese ett teveprogram som heter ”Skuldmaskinen”. Det sändes på Svt 1 och kan ses på Svt Play nån månad framöver, tror jag. Däri talas det till och med om att bankerna skapar våra pengar, vilket lär vara unikt för att vara på teve. Men det jag reagerade mest över var att i programmets inledning sitter en Karine Berger, som tydligen är ledamot i den franska nationalförsamlingens finansutskott och säger ”att den ekonomiska tillväxten får våra tillgångar att öka”!!!! Va! Är det så ekonomer resornerar? Är det inte tvärt om i den värld vi vanliga ej ekonomer lever i???

Jag började genast söka efter vad andra ekonomer sagt om tillväxt och hittade ganska snart en välskriven sida av någon som kallar sig Daniel:

http://gamlao.se/monetar/hermele.htm

Jag kan inte låta bli att kopiera följande:

....ett utdrag av den svenska finansplanen 93/94:100 i vilken det bland annat står:

Tillväxten skapar också de resurser som
behövs för att klara högt ställda ambitioner
när det gäller miljön och välfärden.”

och lite längre ned hittade jag ett även uttalande av Svt,s egen favoritekonom, Marian Radetzki:

Hållbarheten i den ekonomiska expansionen hotas
kontinuerligt av vår ofullständiga kunskap om
mänskliga aktiviteters följder för miljön.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte precis tipsa om denna dokumentär. Fortsätt skriva Farfar, det uppskattas. Och BTW hur går det med pilbågen?

Anonym sa...

Bra att det i alla fall kommer ut viss information. Det kanske leder till att folk söker vidare och börjar inse hur saker och ting förhåller sig. Hur går det med pilbågen?

Farfar sa...

Med pilbågen går det lite trögt just nu. Jag har gjort en fungerande prototyp, men nu väntar jag på att mina lite grövre ämnen ska torka, så jag kan göra "The Real Thing". Jag har använt gran, ask och hassel i mina expriment, eftersom alla har så bra spänst. Det sägs att även rönn funkar, men jag har inte provat. Hur som så är det lång torktid på båda lövträslagen. Om man ska få ett bra resultat ska ämnet torkas cirka 8 mån. Jag har försökt fuska men det har straffat sig varje gång.

Jag har dock börjat fundera på att laminera samman en båge med hjälp av askfanér och fisklim. man skulle då tjäna en massa tid på att inte behöva vänta lika länge på att ämnet ska torka.