Leta i den här bloggen

fredag 14 augusti 2015

Reinfeldt och Owershootday

Igår inträffade den så kallade ”ower shoot day”. Dagen då vi förbrukat årets förnyelsebara resurser. Att vi förbrukat mer olja än vi hittat i nya fyndigheter sedan 1981 nämns inte. Men nu är ju inte olja någon förnyelsebar resurs utom i en och annan ekonomis sinnesförvirrade hjärna och hur var det nu med våra kära politiker?


Men på tal om politiker så var Fredrik Reinfeldt gårdagens sommarpratare. Mest beundrade han människans förmåga till att hitta lösningar, sa han. Han pratade, under den stund jag orkade lyssna, på sitt belevade och kultiverade vis om det hållbara samhälle som han givetvis hjälpt till om att bygga upp. Han hade givetvis skrivet en bok också, vilket han inte var sen att nämna. Jag stängde av när han, mitt i allt ljugande, vrängde ur sig att ”världens ledare har bestämt att alla människor ska ha ett arbete år 2030”.

Reinfeldt har ju stått som företrädare för det parti som säger sig bedriva en moderat politik. Vilket då är att företräda det kapitalistiska systemet. Reinfeldt pratade dock om det hållbara samhället. Men hela idén med en kapitalistisk politik är väl att belöna den som kan omvandla mest resurser till de för samhället så viktiga pengarna? Kapitalismen kan därför inte på minsta vis förknippas med något hållbart samhälle.

Jag förstår mig inte på politiker. När de står och dillar sin skit, tror de sitt eget svammel? Tror de på vad de själva står och säger, eller blir de övertygade när de läst sina talskrivarnas svammel? Ja, fan vet väl vilket?

Inga kommentarer: