Leta i den här bloggen

onsdag 20 maj 2015

Den internationella bankmaffian

Det har väl inte undgått någon som någotsånär följer bankmaffians aktiviteter att fem av världens globala storbanker idag blev dömda till böter av nån djävla bankinspektion i ”The land über alles”. De hade riggat den så kallade marknaden. Vilken överraskning. Givetvis får bankerna åtalseftergift i utbyte mot att de betalar en, i sammanhanget, struntsumma på 5,7 miljarder dollar i böter. Deras styrelser går givetvis fria, skam vore annars. Observera åter att det är bankerna som skall betala böterna, inte deras VD-ar eller några styrelser.

Jag har varit egenförtagare i hela mitt vuxna liv. Mina affärer har granskats både avigt och rätt av både myndigheter och advokater. Om jag hade bedrivit mina affärer med den oärlighet som våra banker bedriver sina affärer så hade jag blivit satt bakom lås och bom för tid och evighet. Men bankerna måste ju räddas till varje pris och dess övervakare och regulator tar uppenbarligen mutor. Tillsynsmyndigheterna är lindade runt deras lillfingrar likt vår så kallade fria media, inklusive vår statliga television.

Jag har skrivit detta förut, man blir bara så förbannad så det tål att upprepas och hoppet finns ju att någon annan vaknar.

Inga kommentarer: