Leta i den här bloggen

måndag 11 augusti 2014

Vårt tysta folk

Min blogg handlade från början om vårt fullständigt galna penningsystem och att folk inte var det minsta upplysta om hu våra pengar fungerar. Den sista halvan i föregående mening är fortfarande lika. Att upplysa folk i hur våra pengar fungerar bemöts fortfarande med tysta nickar och ett samstämmigt, men ack så oförstående, jaha, så är det, visst.

Bloggen har emellertid ändrats till följa det storpolitiska spelet, i mån av ork och tid. Men jag försöker i alla fall följa och hänvisa till de bloggar jag följer. De som styr vår värld vet redan att spelet är riggat, de har riggat det och det lär så förbli tills vi säger: Nu får det vara nog!

Då återstår frågan: Vilka är vi? Ja, jag kan inte räknas till "vi" i detta fallet. Jag har nämligen aldrig spekulerat på de så kallade marknaderna. Jag har aldrig ägt en aktie eller ens en obligation. Jag har aldrig velat överlasta mitt arbete på andra. För så är det ju att ställa ut sitt "kapital" på marknaden och förvänta sig avkastning. Så fungerar hela djävla USA! Alla vill ha en arbetsfri inkomst! Kapitalet ska arbeta!

Hur kom jag in på detta? Ja, inte vet jag. Ville väl bara påpeka en av sjukorna i vår värld. Kanske tänkte jag på hur våra nyheter styrs i en USA-vänlig riktning och hur sanningar förtigs. Malaysias regering anklagar nu Ukrainas regering för att ligga bakom nedskjutningen av MH17! Jag läste det här:

http://www.opednews.com/articles/Malaysian-press-charges-Uk-by-Alex-Lantier-Government-Corruption_Malaysia-Airlines-Flight-17_Putin_Russia-140809-576.html

Men nämns detta ens av vår fria och publika media? Regeringen, vars företrädare i utrikesfrågor, Carl Bildt, var väldigt snabb att gratulera Ukrainas nazister till kuppen. Får se om han är lika snabb nu? Svt-text är väl det medium som man skulle kunna ha störst krav på, i form av media. De utger sig i alla fall för att vara neutrala Sveriges helt oberoende nyhetsförmedlare. Jag tycker för min del att många sanningar fördröjs och förtigs. Däremot är Svt-text snabba med att förmedla NATO,s fördömande av Rysk hjälp till de drabbade i östra Ukraina. Flatheten från de som styr USA,s 51;a delstat är skrämmande, men än mer skrämmande är vårt folks tysthet!

"Ryssland sänder hjälp, Nato varnar    
                                        
  Ryssland är i färd med att sända en   
  hjälpkonvoj till det omstridda östra  
  Ukraina. Det meddelade president      
  Vladimir Putin i ett samtal med EU-   
  kommissionens ordförande Jose Manuel  
  Barroso.                              
                                        
  Enligt Putin sker sändningen i sam-   
  förstånd med Röda korset.             
                                        
  Barroso varnade samtidigt Ryssland för
  varje form av militärt agerande, en   
  varning som också framfördes av Nato- 
  chefen Anders Fogh Rasmussen. Enligt  
  Rasmussen är en rysk invasion "högst  
  sannolik". 
 

  

Inga kommentarer: