Leta i den här bloggen

onsdag 19 februari 2014

Evig tillväxt?

Jag förstår inte hur etablerade och sedan länge kända bloggare fortfarande kan vara så förblindade av det fortfarande gällande paradigmet. De verkar blunda för det faktum att det är olja som driver vår nuvarande värld. Trots egen insikt. Utan vår billiga och påstått outsinliga olja stannar nämligen den värld vi är vana vid. Detta gäller även om vi vill annorlunda. Jag förstår inte hur de tänker??? Men de är välkomna att höra av sig. Jag kan nämligen svara om jag så vill.

Jag tror att de som läser det jag skriver ser mig lite som en visionär, problemet är att den vision jag har är här. Inte för att det är något jag längtat efter. Jag känner mig just nu som ett mellanting mellan Dennis Meadows, Charles Hall och Daniel Quinn även om jag inte på något sätt har något som kan jämföras med någon av dem. Men sunt förnuft räcker för att inse att inget vare sig kan eller kommer att öka för evigt. Man behöver inte så mycket officiell utbildning för att inse ett sådant faktum.

När man väl vet att våra pengar (krediter) skapas som räntebelagda skulder och således ska återbetalas med en ränta, behöver man inte inse så mycket mer. Man kan hoppas på att detta paradigm inte ska vara sant, men det är att hoppas förgäves, tyvärr. Nittiosju procent av de betalningsmedel som cirkulerar i vårt samhälle är skapade på detta sätt och således är vårt samhälles gällande paradigm baserad att vi som människor har tillgång till en för evigt outsinlig resursbas. En blick i historieboken säger att så inte är fallet.

Men tro kan ju alla göra i och för sig. Ett plus ett förblir dock två, oavsett vad ekonomerna säger. Men att övertyga ”vanligt” folk om den orimligheternas värld vi lever i är fortfarande mycket svårt. Jag försökte idag, i all välmening, förklara för en äldre sågverksägare hur pengar fungerar och fick till svar att någon skall väl skapa dem, kvittar fan vem. Snacka om att jobba i uppförsbacke.

Kina har nu emellertid börjat sälja av Amerikanska statspapper, visserligen bara för en si så där trettio miljarder dollar men i alla fall som en liten varning till världens (för närvarande, mäktigaste land). Stor i korken kan som sagt vem som helst vara, men att leva upp till bevis är något annat. Hörde att EU köpte samma papper, vilket inte är att förvåna. Hur deras betalningsmedel kommit till daga har tydligen blivit en vana.

Slutar för idag med dessa ord. Skaffa er kontanter i små sedlar, guld om ni kan, silver ännu hellre. Men det viktigaste är dock kunskap i om hur man skaffar sig mat vilket inga pengar kommer att kunna ersätta, i det korta perspektivet. I det längre får vi se hur vår värld utvecklar sig, jag tar inget för givet längre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt riktigt Farfar,
BTW hur går det med pilbågen?

Farfar sa...

Angående pilbågen så har jag inte gett upp. Det börjar bli roligt igen. Jag har modifierat min idé en aning och blivit tvingad att göra vissa delar av plast, för att få det hela att hålla. Bågen fungerar bra i trä, lång draglängd osv., men problemet har varit hastigheten med vanliga lätta köpepilar. Men vintern är inte slut ännu, så jag har ännu lite tid till att leka.

Jag tänkte snart återkomma med en ny rapport:)