Leta i den här bloggen

fredag 15 mars 2013

Pilbåge


Från det ena till det andra. Här går vi från världsekonomi till stenålder från dag till annan. Jag har tidigare sagt att jag uppfinner saker. Detta är inget jag kan rå för eller vill skryta om, jag är som jag är. Jag ifrågasätter allt, så även verktyg och bruksföremål. Så fort jag får ett bruksföremål i min hand letar jag efter dess brister och försöker nästan omedelbart komma på förbättringar. Man skulle kunna gjort här eller så här i stället. Troligen en yrkessjukdom uppkommen av ett långvarigt konstruerande av en räcka skiftande industriprodukter.

Hur som, så köpte jag för några år sedan en så kallad compoundpilbåge. Ett livsfarligt hightech-vapen gjord av kompositplast, som ger pilarna en utgångshastighet på över etthundra meter per sekund. En pilkastningsmaskin med andra ord. Den slungar iväg en pil som om den har jaktspets ledigt går genom vilken älg som helst. Dessa pilbågar används även som jaktvapen över stora delar av världen. Det är dock förbjudet att jaga med dem i Sverige, vilket nog är tur, för det är inte lätt att komma så nära ett byte att man kan vara fullständigt säker på en dödlig träff.

Pilbågen i sig är ett gammalt jakt- och stridsvapen, troligen uppfunnet för tiotusentals år sedan. De första bågarna bestod säkert bara av någon smidig och stark gren och strängen utgjordes troligtvis av en sena från något djur. Den mest utvecklade av de gamla bågarna är troligen den turkiska bågen som uppfanns någon gång för över tusen år sedan. Denna är mycket svår att tillverka och kan dessutom bara tillverkas av särskilda utvalda material. Mongolerna gjorde en liknande båge av horn, vilken är än mer svårtillverkad. De erövrade dock nästan hela Europa med hjälp av denna båge, även kallad ryttarbåge. Detta på grund av dess korta längd och därmed dess lämplighet att skjuta med från en hästrygg.

I vår del av världen vann långbågarna många slag åt den tidens Engelska arméer. De bestod i stort sett av en två meters pinne av idégran, med en djursena spänd mellan dess spetsar. Med andra ord en mycket simpel konstruktion. Dessa bågar hade emellertid, tack vare idégranens inbyggda spänst, en dragvikt på bortåt tvåhundra pound. Att skjuta var som att lyfta hundra kilo med tre fingrar. Starka pojkar den tidens krigare. De sköt en meterslång, trehundragrams pil över trehundra meter, vilken enkelt penetrerade den tidens riddarrustningar. För att inte tala om vad de gjorde med dessa riddares stackars hästar.

Nu har jag emellertid tillverkat en pilbåge. den är gjord helt i trä. Den är mycket lätt att tillverka och den är endast en och trettio lång. Dragvikten, i min prototyp, skulle jag uppskatta till cirka femtio pound. (compoundbågen har sextio pound.) Bågen har den avsevärda draglängden på bortåt metern. Alltså sjuttiofem procent av sin egen längd (vilket är tio centimeter längre än compoundbågen). Ungefär samma mått som en Monogolisk benbåge, men min kan troligen göras betydligt kraftigare utan att längden påverkas. Utgångshastigheten har jag inte mätt än, men den är avsevärd, i alla fall med de glasfiberpilar jag provskjutit med hittills.Nu ska jag göra en kraftigare version så snart jag hinner.

Jag tycker detta är så roligt. Kanske inte att jag uppfunnit en ny sak, eller dess eventuella nytta. Eller ens det ekonomiska värde den kunde ha haft i en annan tid. Utan just själva utvecklingen, det är det intressanta. Jag har knäckt ett gammalt problem och tillverkat en ny produkt som är enklare. Jag har således gjort en avsevärd förbättring i den anrika träpilbågens konstruktion. Nu ska alla som läser här få till uppgift att försöka komma på hur en sådan båge skulle kunna se ut och inkomma med förslag:)

(Ps. Jag tänker inte söka något patent eller mönsterskydd på bågen.)

7 kommentarer:

Bodis sa...

Jag sköt pilbåge för 20 år sen en mycket rolig hobby som jag på sistone har funderat på att ta upp, jag har kontaktat min gamla förening och är välkommen ner för att testa. Jag sköt både Compound och Recurv men tyckte alltid att Compounden var häftigast då den var mer high tech och jag orkade dra och hålla mer vikt. Nu däremot är det Recurv jag siktar på då konstruktionen är enklare och det finns mindre som kan gå sönder.

Vad kul att du lyckats bygga din egen båge som dessutom är mycket potent. Jag förstod dock inte var i förbättringen låg från de bågar som finns, du kan möjligtvis inte slänga upp en bild på den?

Bodis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Farfar sa...

Pilbågar och drömmar om jakt väcker väl alla mäns/pojkars minnen från yngre dagar. Jag köpte ju min compoundbåge så som den leksak den är. Har även en båge gjord helt i glasfiber. Men det är ju fusk.

Jag sköt också mycket förr, tävlade dock jag aldrig. Men jag retade mig redan då på bågarnas längd. Bågarnas längd är ju en konsekvens av att pilhastigheten blir läge av en kort draglängd. De enda som haft nytta av långa bågar i andra sammanhang är väl samerna som använde bågarna som stavar när de åkte skidor. Den samiska bågen är på tal om det en av de häftigaste till sin konstruktion. Den var ju inte heller någon krigsbåge utan ett jakt och överlevnadsvapen. Står lite här:

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/2000/sambag.htm

Indianerna gjorde många fina pilbågar, vissa i enstycksträ och med en otrolig draglängd. Ed Scott är väl en av dem som bevarat tekniken bäst:

http://www.youtube.com/watch?v=BzzeKWMpA0Y

Annars är väl den turkiska bågen väl den bästa, säger de, men jag har aldrig skjutit med någon sådan. Man skulle nog kunna tillverka en mer eller mindre bra fungerande kopia, men hur roligt är det?

Jag testar just nu min båges gränser, får väl se vad jag gör med den efter det. Kul är det utom när man passerat materialens gränser, vilket händer till och från:. Men tester är ju just tester och de lär pågå tills marken tinar. Visar den gör jag inte än, men jag ska återkomma i ärendet det lovar jag.

Farfar sa...

Provskjutningarna mot vedbodens innanmäte har hittills resulterat i flera sönderskjutna pilar och avslöjat en alldeles för dålig precision. Kraft och hastighet är det däremot inget fel på. Glasfiberpilarna går genom både den plywoodskiva och den frigolitskiva jag har haft uppställd som pilfång för att sedan pulvriseras mot plankväggen bakom. Ska försöka mäta dragvikten oxå. Mina uppskattade femtio pound verkar vara i underkant.

Jag ska hursomhelst tillverka en pilhylla som åtgärd nummer ett och skaffa en bättre sträng som åtgärd nummer två. Strängen är idag provisoriskt gjord av ett tremillimeters glasfibersnöre.

Fortstättning följer........

Anonym sa...

Spännande, följer med spänning.

Peter Madison sa...

Kul! Min bror har också gjort egna pilbågar, i trä. Han byggde en egen, började träna och vips kom han 3:a på SM! På ett par månader... :)

Jag kanske ska sammanföra er via mejl eller nåt?

Farfar sa...

Intressant förslag! Jag ska be att få återkomma när jag kommit en bit till. Har problem med repeterbarheten och vet inte riktigt vad det beror på. Kanske beror det bara på att jag INTE är en duktig skytt:)