Leta i den här bloggen

onsdag 19 december 2012

Konserveringsappart

Jag har köpt två konserveringsapparater, en galvaniserad från trettiotalet och en i aluminium från femtiotalet. De hade givetvis räckt med en, men jag kom över den nyaste så billigt att jag inte kunde låta bli. Får väl ge bort den ena. Konservering var gamla tiders frysbox och denna gamla men numera nästan bortglömda matbevaringsmetod har flera fördelar framför de moderna energikrävande frysboxarna. Kött blir visserligen lite torrt eftersom det ska värmas så mycket för att konserveringen ska fungera, men bättre lite torrt kött än inget alls. Frukt och grönsaker blir däremot bättre än fryst. Päron och plommon är ju nästan omöjliga att bevara någon längre tid med moderna metoder, men konserverade i sockerlag blir de perfekta.

Sedan har jag även kommit över några exemplar av boken”Lanthushållet” av Ingrid Osvald. En ska jag behålla och resten ska jag ge bort. John Seymour i all ära, men denna bok är skriven av en stolt bondmora för andra bondmoror som under generationers misstag lärt sig sköta hushållsarbetet i en tid då elektricitet och bekväma maskiner inte ens var påtänkta. Boken innehåller det mesta från hur man mjölkar en ko till hur man sätter upp en vävstol. Den tidens husmödrar hade annat att tänka på än att hämta och lämna på dagis och jag tror inte någon någonsin farit illa av lite kroppsarbete.

Till apparaterna följde även med ett femtiotal burkar från numera konkursade och nedläggningshotade gamla och mycket anrika småländska glasbruk. Problemet blir att ersätta deras totalt uttorkade packningar. Jag ska försöka tillverka nya själv, annars får jag väl köpa nytillverkade för tjugo spänn styck. Det ska visst finnas billigare i Tyskland. Matförrådet ska hur som helst utökas till ett sex månaders förråd för fyra, fem personer.

Provgrävde förresten bland jordärtskockorna idag, på tal mat. Fullt så att det knappast gick att sätta ned spaden mellan dem. Två stora land fulla med knölar som sätter en härlig smak på bland annat potatismos. Vi är inte självförsörjande än på långa vägar, men vi har i alla fall fått grannarna att undra och börja ställa nyfikna frågor. Troligen tycker de att vi borde buras in.

Inga kommentarer: