Leta i den här bloggen

måndag 19 november 2012

Vetenskapens värld

Såg ni Vetenskapens värld? Jag tycker att om man ska jämföra med de tidigare program som handlat om ekonomi, som sänts i teve, så var programmet bra. Det väckte säkert en del ur deras slummer och ur deras tro på pengar som ett värde, kan man ju hoppas. Men om man ska se det från en lite mera insatt persons horisont så saknades det en hel del. Men idioten till nobelpristagare blev fullständigt tillintetgjord, så senare i programmet försökte ju bankernas företrädare givetvis skylla pyramidspelets felaktigheter på de ekonomiska modellerna.

Det var givetvis inte bankernas fel att de inte kunde förutse bolånebubblan. Nordeas chefsekonom vet inte ens hur hennes egen bank skapar pengar. Det är givetvis inte heller bankerna som styr konjunkturen. Vilket djävla skitprat. Inte heller nämndes med ett enda pip vad pengar egentligen baserar sig på, nämligen vårt samhälles tillgång till billig energi. Att mängden krediter eller krediternas storlek måste växa pratades det bara om lite som hastigast. Än mindre att all på vartannat följande tillväxt är exponentiell. Inte heller att krediter skapas utan att pengarna till räntan skapas i samband med krediten.

Men man vara tacksam för det lilla ibland och nu ska givetvis nya ekonomiska modeller vaskas fram. Lite mer anpassade till en rund planet ute i en öde rymd kan man ju hoppas. Men jag vill se de ekonomiska modeller som är anpassade till den värld av en för evigt minskande tillgång till billig energi. Det blir pengar det gott folk men de lär inte passa några banker. En mycket ärligare värld väntar efter de påbörjade resurskrigens slut, om det finns en värld då givetvis.

8 kommentarer:

Peter Madison sa...

När IMF-ekonomen Michael Kumhof 27:37 in i programmet säger precis som det är, att bankerna skapar pengar ur tomma intet tänkte jag i samma ögonblick på Cornucopia? som ju bankar in i oss att vi som påstår detta alla är konspirationsteoretiker, haverister och armviftande idioter på Mount Stupid. :)

Farfar sa...

Cornucopia är i mina ögon en egotrippad girigbuk som troligen skulle sälja sina egna ungar, om bara priset är högt nog. Jag läser aldrig hans blogg. Däremot läser jag alltid din:)

stefan sa...

Filmen var nog mycket till för att rentvå bankerna så de kan vara det styrande i nästa misär de kommer att få förtroende att tygla.
Men visst gick det fram att finansen eller parasiten vuxit för stor och håller på konsumerar sin värd.
Olja ser jag bara som en sak som bytts för tomma papper bland annat och många som har oljan under sig eller fogar över det är inte de allra medmänskligaste heller även om de utser sig för vara det.
De är samma skrot och korn även om de är i olika läger som religoner och dyligt häger vänster eller vad så är den fåfängda toppen en spegel av den fåfängda massan i ordets bemärkelse av betydelsen fåfänga typ Hitler är en exakt beskrivning på fåfänga .ifall bilden som av figuren fås är den rätta. Vilket jag inte har personlig vetskap om och bara har läst det i skolböcker gjorda av fåfängda för fåfängda.

stefan sa...

Men skulle de sagt allt som det är så skulle knappast filmen fått visats.

stefan sa...

Om det är omöjligt att förstå vad jag säger så försöker jag en gång till.
Så länge det heter medelklass eller klass för sig eller nått så kvarstår grundproblemet att vara människa först och främst kan vi inte bara vara människor så har vi ingen framtid som sådana. Märkligt att datorn gav mig elva som kontroll siffra och Ledines är ett ord.

Farfar sa...

Som världen har varit tills nu så finns det två kategorier människor, de närande och de tärande. De närande är de som åstadkommer värde i de tärandes anspråk. De närande är totalt förda bakom ljuset av de tärande. Nu försöker de tärande sopa igen spåren och planera ett nytt pyramidspel.

stefan sa...

Ja pyramidspel är det allt och i de så är de sista de lägsta slavarna utan hopp och framtid.
Påminner lite om celler där högre celler har kärnan i centrum och de lägre fettcellerna har kärnan intill membranet produktionen är alltså i de lägre cellerna i utkanten i de högre är de i centrum liknar städer på nåt sätt även länder ,som vårt land har vi ju produktionen nån annan stans en i landet så vi är lägre en den lägsta cell då. Kommunikationen blir lika låg också räknar jag ut och kommunikationen i celler är det som är drivande för livet. Nåväl detta måste man nästan vara utbildad för att förstå antar jag (vissa special kunskaper krävs menar jag utbildade är vi alla på nått sätt). Liksom som jag själv hur bra är jag på kommunicera med andra? Vissa verkar alltid förstå vad jag säger och andra har jag ingen aning om om de förstår ett ord vad jag säger.
Pyramid som sagt så är det. Det finns celler som heter pyramidceller också kom jag och tänka på och de är i hjärnan typ.

stefan sa...

Det finns forskare som säger att när näringen är dålig så kan cellerna inte använda det cellerna går långsamt och till slut slut verksamheten slutar helt enkelt så alla ej riktigt korrekta proteiner blir bara fett som en nödåtgärd och det kan man ju se tycker jag ju mer syntetiskt ju mer jellyfish aktig blir vi ungefär.
Det funkar inte vi behöver riktiga proteiner som är producerat med riktigt ljus och rätt mineraler i jorden, allt blir fattigare och fattigare med ensidighet som stödpelare.