Leta i den här bloggen

lördag 20 oktober 2012

Grannar

Jag har länge funderat över att hålla ett föredrag för grannarna om vårt penningsystem. Men samtidigt vet jag av erfarenhet vilka känslor jag väcker. Folks tro på pengar som värde sitter djupt rotat och visst, det fordrar ett öppet sinne att ta till sig att dagens pengar bara är anspråk på framtida värde.


Pengar är bara skulder, skulder utställda av bankerna med anspråk på skuldtagarnas förmåga att återbetala genom att omvandla naturens råvaror till på en marknad säljbara produkter. Hur dessa produkter skapas och säljs skiter bankerna fullständigt i. De vill ha tillbaka sin risk med vinst, ränta.


Men vågar jag tala med grannar om sådant utan att de tar avstånd från mig? Jag har försökt väcka en del släktingar, med skiftande resultat. Vissa har jag inte ens hört ifrån sedan detta ”samtal i förtroende”. Andra har låtit som vanligt, men inte velat ta upp ämnet igen och fått väldigt bråttom iväg när det åter kommit på tal. Man får vara glad att ens barn lyssnar, eller???


Den stora kraschen kommer i alla fall närmare för varje dag, trots politikernas löfte om lösningar efter vareviga nattmangling i Bryssel. Arma satar, försöka lösa ett privat pådyvlat skuldmaximum med mera statliga skulder som nu övergått i centralbankernas pengatryckande vilket bara driver på bara en inflationsutveckling av aldrig tidigare skådat slag. Öh, i alla fall i en global skala. Fed har ju börjat och vi andra måste följa för vi måste alla ha tag i dollar för att kunna köpa olja.


Vad som ska komma istället för detta västvärldens livselixir vet vi inte. Allt vi provat har kommit på skam eller påbörjats för sent. Det tro fan att vågkraft kunnat producera mycket energi, eller vind, eller bara att hushålla med den energi som funnits. Men när allt ska förbrukas så snabbt som möjligt bara för att bankerna ska göra stora kortsiktiga vinster, politiker bli omvalda av oförstående naiva väljare , så kan det bara gå som det gör.


Men vågar jag då sammankalla grannarna till ett möte om vår världs största orimlighet, den eviga tillväxten? De omättliga anspråken på framtiden med dubbleringstider på så lite som tjugotre år (3%), det är min stora fråga för dagen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte att du kan sammankalla grannar. De som inte vill höra kommer inta att lyssna. Jag säger endast till de som står mig nära vad jag tror. De flesta håller inte med mig, men jag har iaf gjort vad jag tycker vara min plikt.

Farfar sa...

Ungefär min erfarenhet hittills, iaf så här långt och jag har numera i stort sett slutat predika för min närmaste omgivning. Däremot är det några av de släktingar som förut skällt ut mig för att vara pessimist osv. som nu kommer med väldigt försiktiga undringar om framtiden.

Jag säger vad jag tror, att vi nu bevittnar pengasamhällets död och de tystnar.

Anonym sa...

Har sedan ca ett år försökt få personer i min vänskapskrets att förstå hur allt är uppbyggt. Men det är inte lätt, man stångar sig blodig och känner hur fler och fler tröttnar på det man säger, trots starka argument. Att samla ihop mina grannar skulle jag aldrig våga, inte än. Tyvärr. Gjorde som du, startade blogg först för att ha en ventil...

Intressantanyheter.blog.se

Farfar sa...

Jag vet några som varit djupt engagerade i miljörörelsen, levt i ryggsäck nästan, sedan sextiotalet. Men som vägrar att inse hur pengar fungerar eftersom de själva kommit över en hög.

Pengar har en märklig förmåga att förändra folk.