Leta i den här bloggen

lördag 1 september 2012

Energy and the Wealth of Nations

Jag har läst ut Charles A S Hall,s och Kent A Klintgaard,s bok ”Energy and the Wealth of Nations”. Vad ska jag då säga. Den går till botten och avfärdar alla ekonomers och politikers orimliga vision om evig tillväxt på en ändlig planet. Den orimligförklarar det sinnessjuka prat de vräker ur sig varje gång de öppnar sina stora trutar och den gör det med diagram, mattematiska formler och det sunda förnuft som var och en av oss vanliga människor har begåvats med.

För mig, som studerat snart sagt varje aspekt av vår ekonomi allra sjukaste sidor, är det dock inget nytt som skrivs, utan bara en bekräftelse på det jag redan läst eller hört från flera andra håll. Dennis Meadows, Albert Bartlett, Colin Campbell, Richard Heinberg, Michael Hudson, Jim Richards, Edward Griffin, Howard Odum med många flera. Det som skiljer ut Charlie Hall är väl då att han tar ett samlat greppet om både naturens begränsningar och vår ekonomis orimliga krav på en ständigt ökande exponentiell tillväxt.

Kort sagt den bästa faktabok jag någonsin läst. Det känns bra att ha läst en bok som tar udden av de orimliga påståenden man bemöts med vid de flesta diskussioner om att oljan skulle nybilda i samma takt vi förbrukar den. Att nya resurser frigörs när de gamla förbrukas osv, osv, med flera orimliga påståenden. Han avslutar med en optimistisk framtidssyn och beskriver sin egen energifattiga barndom som lycklig, full av gemenskap och mer kravfri än i dagens värld. I detta kan jag inte annat än hålla med.

Jag är väl lika ungefär lika gammal som Charlie Hall och kan inte minnas annat än att jag också hade en lycklig, om än en materiellt mycket fattigare barndom, än vad dagens ungar har. Däremot var det en annan gemenskap, alla kände alla. Alla hjälptes vid behov åt, trots att skuldsättning redan då var mantrat i vårt penningssystem. Idag innebär gemenskap att sitta framför teven och idka lyssnandets ensidiga konversation med någon programledare. Det är därför inte svårt att dela hans syn i att vi måste ställa om till ett samhälle där inte pengar och egoism är det allenarådande fokuset i varje människas liv.

Inga kommentarer: