Leta i den här bloggen

fredag 15 juni 2012

Odling


Om man som jag tror på en snar kollaps av det som på teve kallas vårt moderna samhälle, så är det viktigt att förbereda sig. Därför har vi (vi = min fru och jag) sedan något år tillbaka börjat odla stora delar av vår mat själva. Vi odlar sojabönor, potatis, morötter, lök, purjolök, vitlök, squash, djurfoder i form av solrosor, hö med mera. Förutom höns har vi även kaniner. Kaniner för kött och höns för ägg. Högvärdigt protein i båda fallen. Jag skulle gärna skaffat getter, för mjölk och ost-produktion, men vi har inte vågat ta det steget ännu. Ingen av oss har, tills för bara något år sedan, någonsin odlat en enda morot eller potatis under hela vår levnad, så snacka om nybörjare. Vi kunde knappast skilja kvickrot från potatisens blast när vi startade.

Mjölk är en annan självklarhet som blir svårt att klar sig utan och jag vet att i dagens moderna värld befinner sig vårt närmaste Arla-mejeri i Skara. Vilket är cirka fem-sex timmar bort i lastbilstakt. Så ost kan man snart bara drömma, om liksom smör. När jag var liten fanns det kor och grisar på varenda liten gård värd namnet. Sveriges befolkning bodde till nittio procent på landsbygden och konsten att mjölka en ko och att separera mjölk och grädde var nästa medfödd. Gårdsslakt, odlingsombyten, kunskap i allehanda göromål på en gård som kunde försörja en familj, ärvdes från en generation till nästa. Dessa kunskaper är nu nästintill totalt bortglömda på den korta tiden av en mänsklig generation och allt måste läras om. Det vill säga om nu mänskligheten överhuvudtaget ska ha en framtid på våra breddgrader.

De flesta av de produkter vi, i dagens värld, betraktar som självklara att bara hämta i närmaste snabbköp, med ersättning av en liten peng, blir snart näst intill omöjliga att anskaffa. Då snackar jag inte om dvd-skivor eller nåt annat modernt jams, utan om sådant som idag med självklarhet står på vårt dagliga middagsbord. Olja, smör, bröd, salt, kött, ris, mjölk. Självklara livsmedel i dagens värld. Producerade i någon fabrik långt bort. Odlade med hjälp av någon fossilt framställd gödsel. Nedplöjda av nån fossilenergidriven Ferguson. Transporterade av någon likaså Volvo-Scania till våra matbutiker. Men i de flesta fallen kommer vår billiga mat, fortfarande framställd och hittransporterad med hjälp av fossila bränslen, från en helt annan kontinent eftersom matproduktion oxå är en bransch där låga löner är en given fördel för att upprätthålla kortvariga vinstintressen.

I dag har min fru och jag hursomhelst planterat bondbönor och sojabönor. Bönor är en mycket bra proteinkälla och har i alla tider utgjort en för världens befolkning mycket viktig basföda. Bondbönor är rättså frosthärdiga och lämpar sig bra i vårt kalla klimat. Bönor är dessutom lätta att förvara eftersom de behåller sina fina energi, vitamin och proteinvärden vid torkning.

Inga kommentarer: