Leta i den här bloggen

onsdag 13 juni 2012

Den odemokratiske Putin


Putin är odemokratisk, manipulerar valresultaten, är en tyrann, torterar oppositionella, fängslar regimkritiker.....osv, osv. Får vi höra. Syrien är odemokratiskt, får vi höra och så vidare med samma visa som för Putin. Saddam var odemokratisk och samma ramsa som för föregående. Gaddafi var odemokratisk och samma ramsa igen. Irans ayatollor är odemokratiska, planerar att skaffa atomvapen, fängslar och dödar oliktänkande och …..som Putin. Afghanistan har sina livsfarliga talibaner, men de ska vi inte bara prata om. De är ju farliga, troligen mest för sig själva. Ska man döma efter vad som hänt ledarna i Irak och Libyen så ligger Putin illa till. Ett mordförsök hittills. 

Det är tiotusentals ute och protesterar på Moskvas gator får vi veta. Men varför är det fortfarande tyst om Occupy Wallstreets dagliga protester i USA,s större städer mot banksystemet? Totalt tyst. Inte ett pip vare sig i den så kallade fria pressen eller i fördummningsmediaapparten.

Man skulle kunna tro att samtliga artiklar i Sveriges så kallade fria press är skrivna av samma journalist och bara klippt och klistrad av de olika redaktionernas så kallade chefredaktörer. Kanske är det så, vad vet jag. Även fördummningsmediaappartens så kallade nyheter förmedlar samma budskap. Men det är inte också väldigt konstigt att alla odemokratiska länder på jordens yta befinner sig just runt Persiska viken. Har det ett samband med att världens sista stora oljefyndigheter finns där?

Men det stämmer inte heller. För varför är inte Saudiarabien, Kuwait, Förenade Arabemiraten, Oman klassade som odemokratiska? I Saudiarabien halshugger de folk. Hugger av händer på tjuvar. Stening är en annan vanlig avrättningsmetod om nu någon kvinna ens skulle kunna misstänkas för något så allvarligt brott som otrohet. Stenålders straff för befolkningen men odemokratiska är de inte, för några val inte förekommer, så manipulerar något valresultat kan de i och för sig inte göra.

Men det borde finnas det inte finnas någon tidning som ifrågasätter och avviker i sitt budskap? Om inte för nåt annat än i konkurrenssyfte. Att inte ha samma text på löpsedlarna som alla de andra borde väl locka någon lösnummersköpare. Någon borde ha en annorlunda infallsvinkel. Men det är totalt tyst. Och varför är då media tyst? Vågar man spekulera utan att någon kommer och lönnmördare mig? Hur många är det som bestämmer på en tidningsredaktion? En handfull personer? Jag har aldrig jobbat inom tidningsbranschen, men en vild gissning blir knappast inte fler, utan troligen färre. Hur många tidningar finns det i Sverige? Ett tiotal större och sedan landsortspressen, men de har jämt skägg med lite rånade åldringar, serierna och begravningssidorna. Världspolitik har väl aldrig varit deras grej.

Så frågan kvarstår, varför har hela Sveriges press samma agenda? Kanske det inte finns några  frispråkiga journalister längre? Eller har de frispråkiga journalisterna fått sparken? Eller blir de frispråkiga journalisterna hotade med sparken om de har en avvikande åsikt om den odemokratiske Putin? Jag ser bara tre möjliga alternativ till denna obegripliga tystnad. Dumhet, hot om våld eller mutor.

Bara att välja.

10 kommentarer:

Peter Madison sa...

Plågade mig igenom partiledardebatten igår och inte ett enda ord om våldet i Syrien. Eller om den annalkande ekonomiska kollapsen. Som sagt, tyst är det...

HCA sa...

När jag tar upp detta med att media är styrda, som jag ser det, så är argumentet mot det att det skulle vara omöjligt mtp hur många det är inom dessa mediabolag.
Det kvittar säger jag..

Gejen är att ha rätt sluskar i toppen, sen löser det sig själv. De rekryterar i sin tur likasinnade eller de som är lätta att forma efter "rätt" mall. På en tidning så är det dessutom få som bestämmer vad som ska tryckas, och de nya journalisterna lär sig snabbt vad som publiceras av det de skriver och vad som blir nekat.
Därefter är det ren självbevarelsedrift som gör att de bara bryr sig om det som kan bli publicerat, för om de inte får något publicerat så är de ju i regel en "överresurs" eller inkompetenta. Få vill vara varken det ena eller andra..

Se även hur lätt det är att få folk att bli närmast sjukt lojala till sin arbetsgivare. Missförhållanden av olika slag och även ren brottslighet kommer sällan ut pga att det är illojalt att "skvallra om chefen". När någon väl pratar, så är även dennes karriär i yrket helt körd, för vilken arbetsgivare vill ha en sådan illojal arbetare?
Det är därför vi ofta ser t.ex. pensionerade experter mm ha helt andra åsikter än deras gelikar som är kvar i arbetslivet.

Jag själv har sumpat två karriärer för att jag inte kunde hålla käften över saker som bara var helt fel, eller göra saker på ett sätt som var bättre för kunderna men gav lite mindre vinst till företaget. Goodwill är ett fint ord utan verklig mening idag, något som man köper sig, inte får..

Farfar sa...

Snart får vi höra att Putin är en krigshetsare eftersom han lovat Syrien robotar om väst intervenerar.

Anonym sa...

Hej! Jag är ryska, men bor i Sverige hälften av mitt liv. Allt du skriver stämmer! Jag undrat själv 1000 gånger: vad fan är det samma person som skriver alla texter i samtliga svenska tidningar? Varför skall de ha löner för anstälda om alla texter ser ut att komma direkt ur Carl Bildts skrivbord?
Inte bara tidningar, även politiska böcker. T.ex. Gunnar Hökmarks "Värden väntar inte" från 2007 (anstiftan till krig mot Ryssland) översatt jag, så jag kunde texten bra, och sedan träffade precis samma text i vanliga artiklar i tidnignar, som har andra journalist namn under!
Helt jävla sanslöst! Och detta är VÄST!!! Som vi i Sovjet så upp till!!! Skam!
Förresten, jag översatt din artikel till ryska och lagt ut den på www.perevodika.ru Jag vill att rysktalande läsare ser att det finns folk i Sverige som fortfarande kan tänka med huvudet, inte bara äta dit:)))
Tack !
Melana Larina

Farfar sa...

Tackar ödmjukast för en så rörande fin kommentar. Hoppas verkligen det är någon i Ryssland som vill läsa mitt inlägg. Du får gärna översätta allt jag skriver till Ryska.

Vi i väst har, som du vet, blivit matade med samma lögner sedan vi var små och det är klart att ensidig information om ett Ryssland under Stalin var väl inget man hade svårt att sprida rykten om precis. Men när man nu kan ta reda på att gäng som låg bakom Hitler även låg bakom Stalin (den internationella bankmaffian) och att samma maffia äger våra skulder i det vi idag kallar ett penningsystem, så är resten inte så svårt.

Anonym sa...

Спасибо Вам!!!

Anonym sa...

Hej, farfar!

Här är länken till din artikel på ryska http://perevodika.ru/articles/21604.html
Tänk om alla ihela världen pratade samma språk, men det får väl dröja lite tills det blir så:)
Jag kan berätta att det är mer än 1500 personer som läst din artikel på endast ngn dag. En rysktalande blev upprörd, och håller inte alls med varken dig eller mig, han tycker att pluralismen i Sverige är det gott om, och om att jag endast söker "skit" och anklagar mig att jag "passar på" och översätter allt som skrivs negativt om Ryssland. Men herregud, om jag ska verkligen översätta allt negativt som skrivs i Sverige om Ryssland, då skulle jag behöva översätta samtliga artiklar i samtliga tidningar.
Många ryssar blir tagna på sängen för att de tyckte att Sverige är friaste land i världen. Bra att vi, vanliga människor, har nu också fått röst med internet, eller hur? Så vi kan trots att vi inte är anställda och inte får pengar för et- kämpa för framtiden!!!

Det ryska inlägget säger "Tack så mycket" och kommer från en person som läste din artikel Jag får väl läsa flera av dina inlägg imorgon. Tack så mycket!

Melana Larina

Farfar sa...

Hej Melena!

På din begäran ska jag lägga in Lincolns excellenta sammanfattning om det system och de ondskefulla människor som styr vår värld. Jag kan även säga att Putin är världens sista hopp om ett rättvisare samhälle här på planeten.

Anonym sa...

Hej, Farfar!
Du skrev "Jag kan även säga att Putin är världens sista hopp om ett rättvisare samhälle här på planeten" Jag gråter nu, när jag läser det,av glädje att ngn förstår vad Putin egentligen står för
Han är våran sista hopp inte bara i Ryssland, Vitryssland, fd Sovjet, men i hela världen. Går det att ens jämföra tex Fredrik Reinfeldt med Putin? Nej, inte alls.
Putin är vår sovjetiskt James Bond, en riktig agent, en riktig ledare Jag älskar honom och vill att han räddar världen från lizards, anti-människor, som vi få ensam kontroll över planeten! Planeten är för människor, och det kommer Putin bevisa.
Tack, Farfar!
Melana Larina

Anonym sa...

Торагие друзья, геи и демократические журналисты, нашелся еще один приспешник Путяры, надо его срочно рукопожать, нельзя допустить что бы он вел пропаганду суркова в толерантной Швеции. Айпи я уже записал и отправил Щаранскому, демократический концлагерь свободы, где надзиратели только евреи ему обеспечен.