Leta i den här bloggen

måndag 14 maj 2012

En oljedriven värld


Jag ska bara skriva en liten sak, hoppas ni blir alltför rädda. Man måste förskottsbetala olja före att en eventuell leverans skeppas. Lasten måste betalas och återförsäkras innan fartyget lämnar hamn. Rederiet försäkrar bara fartyget, inte lasten. Köparen försäkrar och därmed måste köparen även betala lasten, före fartyget lämnar hamnen. Punkt slut. Om våra pengar, mot förmodan inte skulle fungera, så stannar oljeleveranserna med omedelbar verkan.

I Sverige förbrukar vi dagligen cirka 360 000 fat olja. 360 000 X 159 liter = 5 724 000 liter. En liter olja innehåller en energimängd motsvarande 10000 Watt. 5 724 000 X 10000 = 572400000000 Watt. En människa klarar inte av att prestera mer än 35 Watt per timma långsiktigt. 572 400 000 000 / 35 = 16 354 285 174 människotimmar. För att klara av samma mängd arbete som vår olja klarar av åt oss skulle vi i Sverige behöva ha 16 354 285 174 / 8 timmars dagligt slit = 2 074 285 714 slavar som jobbar gratis åt oss. 2 074 285 714 / 9 000 00O Svenskar = 227 slavar / Svensk. Otäck va? Tänk om man skulle vara tvungen att härbärga 227 människoslavar bara för att få lika lite gjort som i dag.

Tänk att man kan få ett sådant perspektiv på saker och ting med så lite tankemöda och än värre, tänk att inte fler har tid och ork att lägga ned den mödan.

2 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Farfar

En gång lånade jag ut en bok,
skriven av Rolf Edberg till min kvinna.

Några dagar senare fick jag tillbaka den boken.

Medföljande kommentar var:
Jag vill vara glad.
Det hade jag inte tänkt på.

En vecka senare, skildes våra vägar.

Roland

Farfar sa...

Hej Rolf,
Jag vill också vara glad. vi människor klarade oss utan olja i flera hundra tusen år. Våra förfäder var glada oftare än vad vi är. Mindre värld, mindre stress, mera gemenskap.

Oljan har bara funnits oss tillhanda i ett par hundra år. Och det är inte många som blivit lyckliga av den. Det svåra är däremot att inse att den värld vi är vana vid kommer att försvinna.

Men detta skeende kan vi inte påverka, bara anpassa oss till och desto fortare vi accepterar framtiden desto lättare blir omställningen.